Sök:

Sökresultat:

375 Uppsatser om Integrerade användarprofiler - Sida 1 av 25

Integrerade anvÀndarprofiler : Integrering av personas och "designa för olikheter" som ett hjÀlpmedel att utveckla HS studentportal

Detta arbete har utförts med syftet att ta reda pÄ hur omrÄdet "designa för olikheter" kan integreras med personas, för att öka anvÀndbarheten i ett intranÀt. "Designa för olikheter" anser att systemdesigners ska ta hÀnsyn till att alla mÀnniskor Àr olika. Personas Àr fiktiva personer som hÄller systemdesigners fokuserade pÄ anvÀndarna under hela systemutvecklingsprocessen. För att uppnÄ syftet med rapporten har mÄlet varit att utveckla integrerade anvÀndarprofiler (personas integrerat med "Designa för olikheter"), som ett hjÀlpmedel vid projektet att utveckla Högskolan i Skövdes studentportal. Ett samarbete utfördes med projektteamet för att skapa integrerade anvÀndarprofiler som representerar alla potentiella anvÀndarna för studentportalen.

Personalens synsÀtt pÄ arbetet med flersprÄkiga förskolebarn i integrerade barngrupper

Syftet Àr att undersöka personalens erfarenheter av arbetssÀtt och metoder i förskolan för att möta flersprÄkiga barn i förskolan.

Vilka förutsÀttningar för lÀrande, med fokus pÄ interaktion ges integrerade elever med utvecklingsstörning i grundskolan+

Syftet med denna studie Àr att undersöka tolv grundskollÀrares instÀllning till integrering, samt om och hur de utifrÄn sin instÀllning skapar förutsÀttningar för lÀrande för integrerade elever i grundskolan. Eftersom förutsÀttningar för lÀrande Àr ett vitt begrepp har vi valt att fokusera pÄ interaktion. Studien utgÄr frÄn de tvÄ specialpedagogiska perspektiven, kategoriskt/ relationellt, för att beskriva lÀrares instÀllning till integrerade elever och hur det pÄverkar integrerade elevers förutsÀttningar för lÀrande. Det sociokulturella perspektivet beskrivs för att pÄtala interaktionens betydelse för lÀrande. Studien har en kvalitativ forskningsansats.

Integrerade grundsÀrskoleelever i grundskolan. En mikroetnografisk fallstudie om samverkan och det specialpedagogiska görandet

Syfte: Syftet med studien Àr att identifiera och beskriva samverkan mellan grundskola och grundsÀrskola dÄ det gÀller integrerade grundsÀrskoleelever pÄ högstadiet och hur förutsÀttningar för denna samverkan möjliggörs samt att observera hur undervisningen organiseras för grundsÀrskoleeleverna dÄ de Àr integrerade i grundskolan. Teori: Studien Àr inspirerad av det kommunikativa relationsinriktade perspektivet, KoRP, som Àr ett relationellt perspektiv dÀr man studerar mÀnniskan i sitt sammanhang med fokus pÄ inkluderingsfrÄgor. Metod: Studien Àr en mikroetnografisk fallstudie utförd pÄ en skolenhet. I insamlandet av empirin har halvstrukturerade intervjuer samt klassrumsobservationer anvÀnts som metod.Resultat: I resultatet framtrÀder samverkan kring integrering pÄ formellt och informellt plan. Möjligheter och hinder för samverkan kring integrering identifieras ocksÄ.

En skola för alla - Pedagogers erfarande om lÀrande, utveckling och delaktighet för integrerade sÀrskoleelever i grundskoleklasser

En skola för alla ? Pedagogers erfarande om lÀrande, utveckling och delaktighet för integrerade sÀrskoleelever i grundskoleklasser.Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur verksamma pedagoger uppfattar, erfar integrerade sÀrskoleelevers lÀrande, utveckling och delaktighet i grundskoleklasser.I litteraturgenomgÄngen belyses vÄrt syfte utifrÄn olika aspekter som ska bidra till en ökad kunskap och förstÄelse för lÀsaren.I den empiriska undersökningen har sex pedagoger intervjuats utifrÄn en fenomenografisk forskningsansats, vilken Àr en kvalitativ metod och ett vetenskapligt förhÄllningssÀtt att studera uppfattningar.Resultatet av pedagogernas erfarande/uppfattningar visar pÄ olika betydelsefulla omrÄden som Àr viktiga för elevgruppens lÀrande, utveckling och delaktighet. Dessa omrÄden Àr tid, resurser/stöd, gruppen, sprÄk och kommunikation, individualisering och kunskaper om elevgruppen.

En organisationsenhets utmaningar vid förberedelse av datamigration

Allt fler system blir integrerade till en gemensam plattform som kallas för affÀrssystem. Genom att vara integrerade med andra informationssystem, kan ett affÀrssystem skapa snabbare informationsflöden i en organisation. Implementation av ett affÀrssystem kan skapa mÄnga fördelar, men för att organisationer ska nÄ dit finns det utmaningar. Denna studie kommer att behandla utmaningar vid förberedelse av datamigration i en organisationsenhet, dvs. en del av en organisation.

Hur pÄlitliga Àr kommunernas integrerade system för den enskildes integritetsskydd

Dagens organisationer anvÀnder sig allt mer av integrerade systemlösningar för att pÄ sÄ sÀtt kunna bli effektivare i sina processer (Myerson, 2001). Det finns flera orsaker som lig-ger till grund till detta, sÄ som till exempel lÀgre kostnader för organisationen, och att göra den mer konkurrenskraftig pÄ marknaden (Myerson, 2001). Fördelen med integrerade sy-stem Àr att de möjliggör för till exempel att tvÄ skilda avdelningar inom en organisation kan kommunicera med varandra, med hjÀlp av mindre eller större nÀtverk, oberoende av var de Àn befinner sig i vÀrlden. Med hjÀlp av detta sÄ kan de dela vital information, vilket kan be-hövas inom de respektive avdelningarna. DÄ de flesta organisationer pÄ ett eller annat sÀtt arbetar med kundinformation, som till exempel personnummer, sÄ mÄste det finnas nÄgon form av skydd mot bÄde yttre och inre hot.Dessa hot mot integrerade system i organisationerna leder till misstro hos kunden samtidigt som det Àven lyfter fram de problem som kan skapas av dem, vilket leder till att kunderna kan komma att frÄga sig sjÀlva om deras personliga information Àr tillrÀckligt skyddade.Syftet med uppsatsen Àr att undersöka om kommunens befintliga integrerade system Àr till-rÀckligt pÄlitliga nÀr det kommer till individens personliga information.För att kunna nÄ fram till ett resultat sÄ fokuserade vi arbetet pÄ hur det ser ut i praktiken, eftersom det inte finns sÄ mÄnga studier kring integrerade system och sÀkerhet rörande per-sonlig information.

Vem vinner pÄ integrering? Integrerade sprÄkavdelningar - ett förÀldraperspektiv

Lilja, Jane och Polverari, Monica. (2008). Vem vinner pÄ integrering? Integrerade sprÄkavdelningar ? ett förÀldrarperspektiv. (Who Gains from Integration? Inclusive Language Preschool Units ? from the ParentŽs Point of view.

Betydelsen av en integrerad modell med gymnasieskola och LSS-boende för ungdomar med högfungerande autismspektrumdiagnoser.

Denna undersökning har belyst utvecklingen av sjÀlvstÀndighet hos ungdomar med högfungerande diagnoser inom autismspektrumet. Ett mÄl för insatserna inom LSS och för gymnasieskolan Àr att individerna ska utveckla sjÀlvstÀndighet. I denna undersökning har tvÄ olika modeller jÀmförts. Den ena modellen utgörs av LSS-boenden med en integrerad gymnasieskola och den andra modellen utgörs av LSS-boenden utan nÄgon integrerad gymnasieskola. Syftet var att undersöka om det finns nÄgra skillnader mellan dessa modeller nÀr det gÀller de boendes utveckling av sjÀlvstÀndighet.

Modulgenerator för generering av matchade motstÄnd.

Detta examensarbete syftar till att skapa en modulgenerator som automatiskt genererar matchade motstÄnd. Med hjÀlp av sÄdana motstÄnd kan prestandan i integrerade kretsar förbÀttras. Modulgeneratorn som konstruerats klarar av att generera tvÄ eller flera matchade motstÄnd. Programmet skapar med hjÀlp av indata frÄn konstruktören en fÀrdig layout som kan anvÀndas somett byggblock i integrerade kretsar. Examensarbetet har slutförts och programmet har anvÀnts för att generera matchade motstÄnd till tvÄ större layouter vid institutionen för Elektroniksystem..

"Jag Àr hemma hÀr, jag kÀnner stÀllet" : Om att komma till en norrlÀndsk inlandskommun som kvotflykting.

Inlandskommunerna Àr de kommuner som tar emot flest flyktingar per invÄnare. Mycket har forskats pÄ temat integration men fÄ studier har undersökt integration pÄ mindre orter. Syftet med uppsatsen var att undersöka om kvotflyktingar över 18 Är som bor i en liten kommun anser sig vara eller ha möjlighet att bli integrerade i den kommunen samt vad de anser att inegration Àr. Studien baserades pÄ sex kvalitativa intervjuer med kvotflyktingar boende pÄ tvÄ orter i en norrlÀndsk inlandskommun. Teorier som anvÀnts i studien Àr KASAM samt teorier om integration.Resultatet visar att de som bodde i centralorten överlag var nöjda och kÀnde sig integrerade medan de som bodde pÄ den mindre orten tyckte att den var för liten och inte erbjöd tillrÀckliga integrationsmöjligheter.

LÀs- och skrivsvÄrigheter/dyslexii gymnasieskolan

Vi har gjort en undersökning genom att anvÀnda oss av litteraturstudier och sexton intervjuer. Vi har intervjuat personal pÄ fyra olika gymnasieskolor. Studiens respondenter arbetar med elever som har lÀs- och skrivsvÄrigheter/dyslexi. I studien har vi undersökt om elever med lÀs- och skrivsvÄrigheter/dyslexi gÄr pÄ individuellt program eller om dessa elever Àr integrerade pÄ nationella program och om elever fÄr de kompensatoriska hjÀlpmedel de behöver i undervisningen. Resultatet av vÄr kvalitativa undersökning visar att de flesta gymnasieelever med lÀs- och skrivsvÄrigheter/dyslexi Àr integrerade pÄ nationella program.

Specialpedagogens roll i den integrerade skolan

SamhÀllets sociala struktur har förÀndrats under de senaste decennierna och strukturförÀndringarna har pÄverkat skolans lagar och förordningar. Skolan har behov av nya former av pedagoger och dit hör specialpedagogen. Nya professioner inom skolans verksamhet har inneburit förÀndrade pedagogiska arbetssÀtt. Idag har speciallÀrare pÄ mÄnga skolor ersatts av specialpedagoger. Syftet med vÄrt arbete har varit att se hur specialpedagogens roll ser ut i lokala och centrala resursteam i den integrerade skolan, att undersöka och kartlÀgga vilket stöd mentorer/klasslÀrare söker hos specialpedagog. Vi har gjort vÄra undersökningar pÄ skolor i tvÄ olika kommuner i SkÄne.

Samspel mellan barn med sprÄkstörningar och barn utan nÄgra uppkomna sprÄkstörningar. En studie pÄ tvÄ integrerade sprÄkavdelningar i förskolan

Samspel mellan barn med sprÄkstörningar och barn utan nÄgra uppkomna sprÄkstörningar. En studie pÄ tvÄ integrerade sprÄkavdelningar i förskolan. Syftet med examensarbetet Àr att ge en beskrivning av hur samspelet kan se ut mellan barn med sprÄkstörningar och barn utan nÄgra uppkomna sprÄkstörningar pÄ tvÄ integrerade sprÄkavdelningar i förskolan. Ett visst fokus ligger pÄ att synliggöra hur den talade kommunikationen kan se ut. Litteratur och tidigare forskning kring; barns samspel, lek, kommunikation, barns sprÄkutveckling, sprÄkstörning och integrering presenteras.

Integrerade hjÀlpfunktioner - En studie om hur man kan designa hja?lpfunktioner i ett datasystem sa? att anva?ndaren fa?r ra?tt information vid ra?tt tillfa?lle, i ra?tt ma?ngd

Uppsatsen utgo?r en vetenskaplig bearbetning pa? hur en specifik kundkrets interagerar med manualer i digital miljo? och hur man kan designa integrerade hja?lpfunktioner till ett datasystem. Fo?retaget Aviolinx har utvecklat flyghanteringssystemet RAIDO, som anva?nts som case i denna studie. Forskningsfra?gan som sta?lls a?r hur man kan designa integrerade hja?lpfunktioner i ett datasystem sa? att anva?ndaren fa?r ra?tt information vid ra?tt tillfa?lle, i ra?tt ma?ngd.

1 NĂ€sta sida ->